Underlivssmerter er ingen uvanlig tilstand. Mange kvinner (og helsepersonell) føler seg imidlertid ikke komfortable med å diskutere smerter i dette området. Som et resultat går tilstanden ofte ubehandlet, og kvinner lider i stillhet. Virkningen av dette er betydelig og unødvendig. Kvinner med dette problemet kan synes det er vanskelig å utføre normale daglige aktiviteter, eller kan ha det vanskelig å oppleve glede og glede i livet, på grunn av distraksjon pga. kroniske smerter. Angst kan ofte utvikle seg på grunn av bekymring for et underliggende alvorlig helseproblem.

Smerter i underlivet kan ha flere årsaker. Egglederbetennelse gir smerter, men da har man ofte også feber og generell sykdomsfølelse. Takvise og kraftige smerter kan cyste på eggstokken, og muskelknuter på livmoren kan i noen tilfeller gi smerter. Plages du av sterke menstruasjonssmerter, samt smerter ved eggløsning og før menstruasjon kan det skyldes endometriose. Endometriose er en tilstand der vev av samme type som slimhinnen i livmoren (endometrium) vokser utenfor livmorhulen. Kroniske smerter kan også skyldes sammenvoksninger, som man kan få etter operasjoner i underlivet eller etter betennelser.

Volvodyni

Dersom smerten i underlivet er kronisk og enhver berøring kan føles ubehagelig, kan det skyldes smertetilstanden vulvodyni. Vulvodyni kan deles inn i generalisert og lokalisert vulvodyni (tidligere kalt «vestibulitt»). Generalisert vulvodyni er oftest en uprovosert smertetilstand, som først og fremst rammer eldre kvinner, men kan også forekomme hos yngre.

Underlivssmerter