Mange kvinner som er gravide og nybakte mødre opplever ulike plager i bekken og i muskler/skjelettet. En av de vanligste plagene blant gravide er bekkenløsning og hormonelle forandringer og plager. Osteopati kan bidra til å lette plagene og lindre smertene du som gravid opplever under et svangerskap.

Utover i svangerskapet vil kroppen forandre seg i stor grad. Magen vokser, svaien i ryggen blir større, krumningen i brystryggen blir større, vekten øker og magemusklene øker i lengde. Dette er bare noen av de mange forandringer som oppstår i løpet av 9 måneder.

I tillegg til at kroppen blir tyngre, vil den også gå gjennom hormonelle forandringer; blant annet for å gjøre fødselen lettere. Alle gravide får myke leddbånd og mykere ledd slik at bekkenet blir fleksibelt, men når det blir symptomgivende kalles det bekkenløsning. Hos noen gravide kan dette utløse smerte i bekkenet som er spesielt fremtredende ved belastning.

klinikkosteopati_mor_barnOsteopati kan gi bedre fødsel

Som et forebyggende tiltak kan osteopaten utføre en generell undersøkelse for å avdekke om du har mekaniske problemer som kan gi problemer senere i svangerskapet eller problemer ved fødsel. En fødsel kan gå lettere dersom man legger forholdene til rette for det. Osteopaten kan behandle deg så du oppnår en forbedret fleksibilitet i bekkenet og bekkenbunnen som vil lette passasjen av babyen.

Etter fødselen: kom raskere i form med osteopati

En fødsel er en stor påkjenning for kroppen og mange kan oppleve forskjellige plager og smerter i lang tid etter at babyen er født. Etter en fødsel tar det opp til 6 måneder før leddbåndene har fått tilbake sin opprinnelige styrke og stabilitet. Dette fører til at kvinners ledd ofte er ganske svake etter fødselen. Normalt er det leddbåndene som begrenser bevegeligheten til leddene og beskytter dem fra og bli overstrukket.

Når leddbåndene er for svake er det musklene som overtar jobben med å stabilisere og beskytte leddene. Over tid vil disse musklene bli overbelastet og resultatet er at de kan oppleves som ømme og vonde. Hos en osteopat kan du få behandling for dine muskel- og leddplager – i tillegg til å få hjelp til å sette opp et trenings- og behandlingsopplegg som vil styrke kroppen din.

Hva kan osteopati hjelpe deg med etter en fødsel?

1. Muskelskjel