Svært mange nordmenn er plaget av nakkesmerter. For noen kommer det akutt, gjerne etter perioder med mye stress, for andre er det blitt en nærmest kronisk tilstand. Og stikkord når det gjelder “de vanlige” nakkesmertene, altså de som ikke skyldes en skade, er nettopp disse: Stress, overbelastning og feilbelastning.

Ulike former for nakkeplager som osteopater ofte ser er :

Akutte nakkesmerter/kink i nakken

Et akutt nakkekink oppstår tilsynelatende plutselig uten noen ytre årsak eller direkte skade. Ofte har kinket underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid.

Nakkeplager

Kroniske nakkesmerter

Hvis nakkesmertene vedvarer i over 3 måneder, kalles smertene for kroniske. Kroniske smerter etter nakkeskader er vanlig. Mange blir naturlig nok redd for å bevege nakken etter en skade, og glir inn i en ond sirkel med et stivt og unaturlig bevegelsesmønster for å unngå smerter. Dette er også grunnen til at man i dag fraråder langvarig bruk av nakkekrage etter akutte skader. En skade i nakken kan utvikle seg til et sammensatt smertebilde

Cervicobrachialgi

Når nerverøttene nederst i nakken kommer i klem som følge av skive prolaps og/eller forkalkninger etter slitasjeforandringer, kan det oppstå intense smerter ut i armen på samme måte som man kan få isjias fra korsryggen.

Whiplash

Nakkeskader oppstår når nakken utsettes for en ytre kraft eller ulykke, vanlige skademekanismer er nakkeslengskade etter påkjørsel bakfra, fall og idrettsskader, slag mot hodet eller ansikt og lignende

Hvordan oppleves ofte nakkesmerter:

• Det gjør vondt i nakken og den føles ofte stiv.
  • Smertene kan stråle ned mellom skulderbladene eller ned på brystveggen.
  • På samme måte kan smertene stråle ut i skulderpartiet, armen og hånden eller eventuelt opp mot bakhodet.
  • Musklene i nakken er spendte og ømme.
  • Ved akutte smerter kan hodet være tvangsdreid til en av sidene (torticollis).
  • Nakkesmertene kan være ledsaget av tretthetsfølelse i skuldre og armer og tidvis av en sovende, stikkende eller snurrende fornemmelse i armene.

Osteopaten vil alltid tilstrebe å finne årsaken til dine nakkesmerter og ikke bare behandle symptomene.