Osteopati ved volvodyni og vaginisme

Både vulvodyni og vaginisme gir smerter i underlivet i varierende grad. Smerten kan oppleves som sviende eller brennende, og kan utløses ved berøring eller trykk mot området, eller være tilstede hele tiden. Noen kan oppleve smerter når man sitter, andre kan få vondt når man har på seg for stramt tøy. Andre opplever kun smerter ved samleie, mens andre har vondt hele tiden

Volvodyni (vestibulitt)

Vulvodyni, tidligere kalt vestibulitt, er en tilstand hvor man opplever smerter i og rundt skjedeåpningen og hvor andre årsaker til smerten er utelukket. Kjennetegnes av smerter ved innføring av enten tampong eller annen berøring i kjedens inngangsparti, vestibulum og rammer vanligvis unge kvinner. Smerten beskrives som brennende og sviende og har ukjent årsak. Studier viser et øket antall nerve endinger og/eller overfølsomhet i vestibulære slimhinner hos de som rammes. Selv om årsaken til volvodyni er ukjent ser man ofte at tilstanden er assosiert med et negativ kropps bilde og katastrofe tenkninger.

Det kliniske bildet indikerer også at plagene kan oppstå etter antibiotika bruk med påfølgende behandling for sopp og endrede forhold i vaginal bakterieflora. Ofte beskriver kvinner med vulvodyni at det hele startet som en kraftig urinveisinfeksjon eller gjentatte soppinfeksjoner. Noen opplever at behandling mot disse tilstandene hjelper i begynnelsen, men plagene kommer fort tilbake og etter hvert hjelper ikke behandlingen. Ofte har de fått behandling i mange omganger til tross for at ingen prøver viser noe galt. Noen av de som har volvodyni kan også utvikle vaginisme.

Vaginisme er kramper i kjeden som skyldes at den ytre bekkenbunns muskulaturen som omkranset kjedeåpningen, m.bulbospongiosus er veldig stram. Det en kronisk smertetilstand som gjør at kroppen reflekser for beskyttelse foretar seg sammentrekninger av muskulaturen i bekkenet. Tilstanden gjør det vanskelig og for noen helt umulig å gjennomføre et samleie. For noen blir det også umulig å sette inn en tampong. Årsaken til vaginisme er uviss, men kan oppstå som et resultat av traumatiske opplevelser i forbindelse med fødsler, gynekologiske undersøkelser eller seksuelle overgrep.

Behandling:

For behandling av vaginisme og volvodyni handler det om å bryte refleksene. Det første som gjøres er å finne årsaken til tilstanden. Nesten alle som får stilt diagnosen blir bedre eller helt bra, men behandlingen kan ta lang tid.

Legen vil undersøke for å se om smerter kan skyldes seksuelt overførbare sykdommer eller andre sykdommer som sopp og hudlidelser som eksem og psoriasis. Om det misstenkes sopp er det viktig at det blir tatt en dyrkings prøve. Mange er også redde for at det er noe alvorlig galt, og en legeundersøkelse kan derfor hjelpe for denne frykten. Noen helsepersonell vil forsøke med lokalbedøvende salve (zylocain 5 %) dag eller kveld for å dempe smertene. Det bør kun brukes under veiledning.

Osteopaten undersøker muskulatur i bekkenbunn og områdene omkring bekkenet. Ofte er bekkenbunnen svært stram eller spendt og kan klemme på nerver som går til skjeden og vulva. Tøyeøvelser av bekkenbunnen utført av osteopaten/fysioterapeuten kan være til stor hjelp. Det er også nyttig å få noen tips til øvelser man kan gjøre hjemme. Når muskler trenes øker blodtilførselen, noe som kan reduserer smertene. Mange kan ha god nytte av generell avspenning, Ofte kan et dilatorsett i ulike størrelser brukes hjemme i tillegg til behandling. Alle tilfeller er ulike og behandlingen må tilpasses hvert enkelt tilfelle. Det er viktig å finne årsaken til problemet og hele kroppen må undersøkes.

Klinikkosteopati har lang erfaring i å undersøke og hjelpe kvinner med volvodyni og vaginisme